ה'גז טבעי' יזרום ליד העיר, אבל לא אליה

עיון בתוכנית העבודה שפרסמה 'רשות הרישוי לגז טבעי' מראה התעלמות מוחלטת מהשלכות הצינור באורך 3 ק"מ שיחלוף לצד העיר על 'משולש העסקים' ועל מערך ההיסעים ההמוניים אליה    

אל ארגוני 'איכות הסביבה' למיניהם שמרוב דאגתם לבעלי החיים החולפים לעתים ב'מסדרון האקולוגי' העובר בשולי העיר עשו לאורך שנים ככל שביכולתם לעצור את התפתחותה של העיר – הצטרפה לאחרונה ככל הנראה, גם 'רשות הרישוי למתקני גז טבעי'. ה'רשות' האמונה על פיתוח נושא הגז הטבעי בארץ לטווח ארוך וקידום פריסת רשת הגז לכל אזורי התעשיה בארץ, פרסמה בימים אלו לעיון הציבור 'תוכנית עבודה' להקמת רשת חלוקה לגז טבעי מ'תחנת הפחתה' העתידה לקום בסמוך לגבעת כוח עד לאיזור התעשיה חצב ולמחצבה הסמוכה לעיר.

'רשת החלוקה' המדוברת, באורך של 3 קילומטרים, היא חלק מתוכנית ארצית למעבר לשימוש ב'אנרגיה ירוקה' שנועדה להפחית את זיהום האוויר ולהוזיל את מחירי האנרגיה המסופקת לתעשייה. היא אמורה להיות טמונה באדמה, לחצות את כביש 4771 לכיוון דרום מערב, וכן את כביש 6 ולהמשיך מזרחה. היעד העיקרי שלה, כאמור, הוא להוביל את הגז לאזור התעשייה חצב, המשותף לאלעד ולמועצה האזורית דרום השרון. עד לביצועה בפועל יחלפו עוד מספר שנים.

אולם עיון בתוכנית העבודה מעלה כי דאגתה של הרשות, הכפופה למנהל התכנון במשרד הפנים, למניעת פגיעה ב'מסדרון האקולוגי' גדולה בהרבה מדאגתה לפגיעה בעיר אלעד. עובדה: בין ה'סייגים' שהיא מציבה, אין אפילו אחד המבקש לבדוק מראש את ההשלכות שלה על 'משולש העסקים' של העיר העומד לקום בין הכבישים 444 ו-6, או התייחסות כלשהי לפגיעה עתידית באופציות להתפתחות העיר או בתוואי המטרו והרכבת הקלה שיובילו אליה בעתיד.

"מהניסיון המר שיש לאלעד עם רשויות התכנון, כמעט מאז הקמתה של העיר לפני 25 שנה ועד היום, ניתן לומר שהמגמה של התעלמות מצרכיה של העיר נמשכת כל העת" אומר בכאב חבר מועצת העיר הר' אברהם שטרן, שעמד עד לא מכבר בראש הועדה המקומית לתכנון ובניה, לאחר עיון בתוכנית העבודה.

"אני מקווה שהמשמר הנכנס בעירייה יפעל למניעת הנזקים העלולים להיות לעיר מהתוכנית הזו ובמקביל – יפעל שהאנרגיה הזו, שתזרום בסמוך לעיר תשמש גם את צרכיה של אלעד – כמו מסוף התחבורה החדש והפעלת מערך החשמל לשעת חירום (הגנרטור המרכזי) עליו שקדנו בעבר לאישורו. באם התוכנית שהגישה רשות הגז, תאושר כמו שהיא מוצגת כעת, יש כאן סכנה ממשית לתוכניות רבות של פיתוח שעלולים לרדת לטמיון".

 

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן