
נזק נגרם למבנים ולרכבים
פחות מיממה לפני הנס הגדול בערד, בו נפגעו 115 מבוגרים וילדים בגופם ומאות משפחות נאלצו להתפנות מבתיהם כתוצאה מנפילת טיל במרכז שכונה במאוכלסת בחסידי גור, ידעה גם אלעד נס גדול, אך בסיעתא דשמיא ללא נפגעים בנפש, כאשר טיל נפל ברחוב אבטליון, העלה באש שרשרת של כלי רכב ופגע מעט גם במרחב – ללא צורך בפינוי תושבים.
מעט לאחר השעה 9.30 בליל שבת קודש, נשמע פיצוץ אדיר בחלקה התחתון של העיר, אשר זעזע את האזור כולו והעלה חשש כבד לפגיעה רחבת היקף. על פי גורמי הביטחון, מדובר בחלק מטיל מתפצל – טיל מצרר – שנשא עשרות קילוגרמים של חומר נפץ, לצד רסס נרחב במיוחד, אשר העצימו את עוצמת הפגיעה ואת היקף ההרס בהיקף שטרם נראה בעיר. הטיל פגע בסמוך לרכב חונה וההדף שנוצר כתוצאה מהפגיעה העיף את הרכב לגובה של כשלוש קומות. עם נחיתתו, פגע הרכב ברכב נוסף שעמד במקום וגרם לנזק כבד לשניהם.
מעוצמת הפיצוץ נפגעו רכבים חונים נוספים ובהם אמבולנס של איחוד הצלה. גם חזית בניין מגורים שממול למוקד הפגיעה נפגעה מההדף.
ראש העיר, הרב יהודה בוטבול, שהגיע למקום רגעים אחדים לאחר הנפילה הנחה לצמצם ככל האפשר את חילולי השבת בפעולות הטיפול בזירה, כל עוד אין סכנה לחיי אדם. לדברי העירייה, בהתאם להנחיית רבני העיר, הוזעק למקום מורה הוראה שליווה את ההתנהלות ההלכתית, והגדיר את הפעולות הנדרשות בהתאם לעקרונות פיקוח נפש.
אם לא די בזאת, למקום הנפילה נהרו מאות סקרנים, דבר שהקשה מאוד על פעולות הסיוע. "ההתקהלויות במקומות בהן יש נפילות של טילים וחלקי מיירטים מסוכנות, מפריעות לפעולות ההצלה והחילוץ ובשבת – מגבירות שלא לצורך את חילולי השבת" אומרים רבני העיר וראשי ארגוני ההצלה הפועלים בעיר ומתחננים בפני הסקרנים: אל תתקרבו למקומות בהם יש נפילות. מדובר בסכנת נפשות!".
גם מנהל המוקד הרפואי ד"ר באדיר, הוזעק לטפל בנושאים שהוגדרו כפיקוח נפש. לצורך מניעת סכנה לציבור, הוזעקו עובדים שאינם יהודים לביצוע פעולות חיוניות, ובהן פינוי רכבים שניזוקו והיוו סכנה למאות הסקרנים שהגיעו למקום. פעולות נוספות שבוצעו בשטח הוגדרו אף הן ככאלו הנדרשות לשמירה על חיי אדם ובוצעו בהתאם להנחיות ההלכתיות.
ביום ראשון בבוקר, הגיעו למקום צוותי קרן הפיצויים של מס רכוש בתיאום עם העירייה והעניקו לתושבים שרכושם נפגע סיוע ראשוני והכוונה להגשת תביעות לצורך מימוש זכויותיהם.
במקביל, פעלו צוותי העירייה להשיב את הסדר על כנו בפינוי מפגעים, ניקוי השטח, טיפול בתשתיות שניזוקו ושיקום ראשוני של המרחב הציבורי.
בעירייה מדגישים כי כלל הגורמים פעלו במהירות, באחריות ובתיאום מלא, תוך שמירה על ביטחון הציבור ומתן מענה מקצועי לתושבים.