ראש חדש לעיר: הרב יהודה בוטבול

 

מהפך דרמטי בבחירות לראשות העיר: בקולותיהם של 11,635 מתושבי העיר נבחר הרב יהודה בוטבול לתפקיד * מתחרהו, ראש העיר בעשור האחרון,  קיבל  9,405 קולות * אחוז ההצבעה: 82.2% * עצרות בהשתתפות אלפים לטובת שני המועמדים *  "פנים חדשות" במועצת העיר: רשימת 'שווים' של ר' יצחק חלה * סקירה על עוד מערכת בחירות תוססת שעברה על העיר

מסע הבחירות המשולהב והמתוקשר ביותר מקום העיר, שמשך אליו את כל תשומת הלב של כלל הציבור החרדי בארץ והביא בעקבותיו לשינויים ותהפוכות בכל המרכזים החרדיים, כאלו שעוד ידברו עליהם שנים רבות, הסתיים לפנות בוקר יום רביעי בניצחונו המוחץ של ממלא מקום ראש העיר הרב יהודה בוטבול, שגבר על ראש העיר היוצא הרב ישראל פרוש בפער של כ-10%. בקולותיהם של 11,635 מבין 21,480 תושבי העיר שמימשו את זכותם להצביע – נבחר השבוע הרב יהודה בוטבול – לתפקיד ראש העיר החמישי בדברי ימיה של העיר. ראש העיר היוצא, הרב ישראל פרוש, שהתמודד מולו לקדנציה שלישית – זכה ב-9,405 קולות. באחוזים: 55.3 לבוטבול ו-44.7 לפרוש.

במועצת העיר חיזקה סיעת ש"ס את נציגותה במנדט אחד (מ-5 ל-6) בזכות 'הסכם העודפים' שהיה לה עם רשימת 'הבית שלנו באלעד' של הציבור הדתי לאומי. גם סיעת אגודת ישראל חיזקה את כוחה במנדט נוסף (מ-3 ל-4) בזכות הסכם העודפים עם סיעת דגל התורה. סיעת 'הבית שלנו באלעד' שמרה על כוחה וקיבלה מנדט אחד. ה'פנים החדשות' במפלגות המרכיבות את מועצת העיר יהיו של יו"ר 'צעירי אלעד', יצחק חלה שהתמודד ברשימת 'תושבים שווים' וזכה אף הוא במנדט אחד. בנוסף, בש"ס בוצע ריענון שורות ונכנסו שלושה חברי מועצה חדשים, הרב חגי אביטל, הרב ישראל מלייב והרב ישראל מאיר קקון. באגודת ישראל נכנס הרב יעקב דוד ברקוביץ.

מי שלא שהצליחו לעבור את 'אחוז החסימה' שעמד על 1,245 קולות הם רשימותיהם של סגני ראש העיר ר' אבי דיין ('איחוד הקהילות') ור' ברק צברי ('יחד שבטי ישראל'). שניהם כיהנו כחברי מועצה שתי קדנציות. יחד עמם נשארו מחוץ למועצת העיר הרשימות 'בני תורה' (שגם בהתמודדותה הקודמת למועצת העיר לא עברה את אחוז החסימה) ו'מאוחדים למען הציבור'.

אחוז ההצבעה בעיר – 82.2 נותר הגבוה ביותר בארץ.

חשוב לציין כי המספרים הללו וגם מספרי הקולות בבחירות לראשות העיר אינם כוללים את קולותיהם של אלה שהצביעו ב'מעטפות כפולות': חיילים בשירות פעיל, מאושפזים במוסדות רפואיים ובעלי תפקידים במערכת הבחירות שהצביעו שלא בקלפיות המקוריות שלהם. מספר המעטפות הכפולות עומד על 423. עם זאת – לפי הערכת "אנשי המספרים" של "קוראים אלעד" גם לאחר ספירת קולותיהם, הצפויה להתקיים היום (יום ה' אחר הצהרים) לא אמור להיות שום שינוי בתוצאות הסופיות – בחלוקה למנדטים.

 

חברי 'מועצת החכמים': "בוטבול – הראוי ביותר"

מערכת הבחירות שהסתיימה השבוע הביאה לעיר את חברי מועצת חכמי התורה, ראשי ישיבות ומרביצי תורה לעצרת תמיכה המונית במועמד לראשות העיר הרב יהודה בוטבול.

בעצרת שנערכה ביום חמישי שעבר באולם של ישיבת חברון נטלו חלק ונשאו דברים זקן חברי 'מועצת החכמים' הרה"ג רבי משה מאיה וחבריה –הגאונים רבי יהודה כהן, רבי שלמה מחפוד, רבי שמואל בן שמעון ורבי אברהם סאלים, שהפליגו בשבחו של הרב בוטבול כראוי ביותר לתפקיד.

קריאות קודש לפעול ולהפעיל גם אחרים – קרובים, מכרים וידידים לתת את קולם לרב בוטבול השמיעו  הגאון רבי יפת טיירי, הגאון רבי חיים רבי והגאון רבי פנחס קורח שליט"א.

בין עשרות ראשי ישיבות ורבני קהילות שהשתתפו במעמד היו גם הגר"א קוביוף והגר"ש ביתן שליט"א.

בקהל הרב נראו גם שרי וחברי הכנסת של ש"ס ואת דבר התנועה נשאו היו"ר – הרב אריה דרעי. הרב יהודה בוטבול ציין את הצטרפותם של קהילות חסידיות, ליטאיות ודתיות לאומיות לתמיכה במועמדותו כהצלחה הראשונה במערכת הבחירות הנוכחית – לקראת האחדות הגדולה של כל תושבי העיר.

 

מרן הגר"ד לנדו: "ההשתתפות בבחירות – לקיום היהדות"

אירוע היסטורי של דגל התורה: בעצרת התמיכה בראש העיר הרב ישראל פרוש, שנערכה אור ליום שני ברחובה של עיר –  ברחוב רבי מאיר, מרנן ורבנן גדולי ישראל, וחברי מועצת גדולי התורה שליט"א, ראשי ישיבות ורבני קהילות וקהל אלפים.

במרכז העצרת עמד משאו של מרן ראש הישיבה הגאון רבי דוב לנדו שליט"א, שציין: "את העיר אלעד אני מכיר באופן אישי כמעט מיום היווסדה, ואין זה סוד שבשנותיה הראשונות הקשיים שהעיר הזו חוותה היו קשים מנשוא, ובמיוחד בכל הצביון היהדותי של העיר, מפני כבוד הציבור לא ראוי להזכיר את כל מה שהתרחש כאן בעיר בעבר, אבל כל עתידה הרוחני של העיר עמד בסכנה קיומית מוחשית".

"הסיבה היחידה בגינה כולנו בני התורה יוצאים מבתי המדרשות ומשתתפים בבחירות העירוניות, היא אך ורק בגלל פסקו הידוע של רבינו החזון איש באגרותיו כי הבחירות לעיריות הרבה גופי תורה וקיום היהדות תלוי בזה. המושג גופי תורה הוא בראש ובראשונה ענייני קיום היהדות, משמרת היהדות וצביון הדת, וכל עניני הדת הכלליים שבעיר, מקוואות, עירובין, הקמת ישיבות, ובתי חינוך המגדלים עדרים בדרך המסורה, והאופי הרוחני של האוירה הכללית בעיר, כמובן שלצורך זה יש להעמיד מסגרת מפלגתית שבה נציגים הנשמעת לדעת תורה ולמנותם לתפקידים בעלי משמעות בכדי שיוכלו לפעול, אך העיקר הוא, ואסור לשכחו – כי כל הסיבה שאנו משתתפים בבחירות העירוניות הם אך ורק לצורך קיום היהדות, וזה מה שמוטל עלינו לשקול בעת שהננו באים להשתתף בבחירות אלו, אחרת אין שום טעם להשתתף בבחירות"

כן נשאו דברים חברי מועצת גדולי התורה מרנן הגאונים הגדולים, הגאון רבי משה הלל הירש, הגאון רבי משה יהודה שלזינגר שליט"א, הגאון רבי יצחק זילברשטיין, הגאון רבי דוד כהן שליט"א, והגאון רבי בצלאל פנחסי שליט"א.

העצרת נפתחה בפרקי תהילים לרגל המצב מפי הגאון רבי רפאל גפן והגאון רבי ישי חזן שליט"א ונשאו בו גם דברים הגר"ט בלוי רב קהילת 'דגל התורה' ויו"ר דגל התורה ח"כ הרב משה גפני. לקראת נעילת הכינוס הובא משאו של הגאון הצדיק רבי שמעון גלאי שליט"א, שהצטרף לקריאה לפעול ולהפעיל לבחירתו של הרב פרוש לקדנציה נוספת של עשייה לטובת חיזוקה הרוחני של עיר התורה והישיבות. נעל את האירוע הגר"ש כהן, רב קהילת חניכי הישיבות הספרדים, בפרקי תהילים ותפילה להצלחת המערכה.

 

ראש העיר על טרקטור ויותר ממאה "תזכורות"

לקראת סגירת הקלפיות במוצאי יום הבחירות נשמו רבים מתושבי העיר לרווחה מסיומה של מערכת 'התזכורות הטלפוניות' שמטות הבחירות השונים טרחו להעביר להם, בקולותיהם של המועמדים, הרבנים התומכים בהם ועוד – בשבועיים האחרונים, בתדירות גבוהה למדי. אחדים מתושבי העיר, שמספרי הטלפון שלהם נמצאים במאגרי שני המועמדים לראשות העיר, מנו יותר ממאה (!) 'שיחות נכנסות' שהועברו אליהם – רק ביומיים האחרונים לפני הבחירות…

כחלק מהגימיקים שנעשו במהלך היום נסע ראש העיר היוצא הרב ישראל פרוש ברחובות העיר על גבי טרקטור עם שלט המזכיר לכולנו כי הוא 'בולדוזר', בעוד בשאר המפלגות הוציאו שיירות של מכוניות, אופנעים ומשאיות הסברה, מלווים ברמקולים וסרטי הסברה ססגוניים. העיר כוסתה בעשרות סוגי פאשקוולים מכל הסוגים והמינים, כשכולם עוסקים בהאדרת המועמד המועדף עליהם (ולעיתים גם בהשחרת שמו של המועמד השני).

ש"ס עלתה ב-2000 קולות

עם סיום ספירת הקולות, התברר כי סיעת ש"ס היא הסיעה הגדולה ביותר במועצת העיר עם 6 מנדטים, לאחר שזכתה ב 7317 קולות. בבחירות הקודמות קיבלה ש"ס 5,238 קולות, כך שש"ס עלתה ב-2079 קולות מהבחירות הקודמות. כפי המסתמן, רבים מאלו שנתנו את קולם בעבר לברק צברי הצביעו הפעם לש"ס.

'אגודת ישראל' – השנייה בגודלה עם 4 נציגים, הגדילה את כוחה מ3632 מצביעים הקודמת, ל4324 מצביעים הפעם, עלייה של 692 קולות. 'דגל התורה' הצליחה להכניס 3 נציגים עם 3945 קולות, כשבפעם הקודמת קיבלה 3,138 קולות, עליה של 807 קולות.

'הבית שלנו באלעד' נותר עם נציג אחד עם 1447 קולות (1,397 קולות בפעם הקודמת. עליה של 50 קולות בסך הכל), 'יחד שבטי ישראל' (יש"י) של ר' ברק צברי רשמה ירידה חדה (1181 קול בפעם הקודמת, וכעת: 785 קולות. זאת לעומת 1480 בבחירות שלפני שתי קדנציות). צברי לא עבר את אחוז החסימה ולא  יכהן כחבר במועעצת העיר. רשימתו של הר' אבי דיין – 'איחוד הקהילות' גם היא לא נכנסה למועצה, כאשר רק 747 הצביעו בעבורה, לעומת 1,438 הקולות שניתנו לדיין בבחירות הקודמות. 

רשימת 'בני תורה' (עץ) הגדילה בעשרות קולות את מספר מצביעיה. לרשימה, שהיתה רחוקה גם היא, כמו בפעם שעברה, מאחוז החסימה, הצביעו בבחירות הקודמות 611 תושבים וכעת הצביעו לה 674 קולות, גידול של 63 קולות. הפתעת הבחירות היא, ללא ספק, רשימתו של ר' יצחק חלה – שבבחירות הקודמות הצביעו לו 607 מצביעים והפעם זכה  ב1447 קולות.

בבחירות הקודמות היו כ-1300 פתקים, שעל פי הערכות, לפחות כ-1000 מתוכם ביטאו מחאה כנגד פסילת מועמדם של גדולי ישראל הרב יצחק פינדרוס, על ידי עתירה בבית המשפט. הפעם היו בקלפיות בסך הכל 257 פתקים לבנים או פסולים, כמו האחוז הרגיל הנרשם בכל מערכות הבחירות בעיר.

כמו כמעט בכל מערכת בחירות במחוזותינו, לוותה מערכת הבחירות בהרבה אמוציות, טענות ומענות, כשדם רע עבר בין הצדדים השונים. תובנות רבות יש למערכת בחירות זו באלעד ועוד חזון למועד לעסוק בהם בס"ד. לעת עתה נאחל לכל נבחרי הציבור את ברכת הדרך. לכו בכוחכם זה והרבו פעלים לתורה ולקדושת וטהרת העיר, ריבוי קול התורה ועמוד החסד שבה, רוגע ושלווה ועשיה עירונית ברוכה וטובה למען הכלל והפרט. אל תשכחו אותנו, התושבים הפשוטים, עד הבחירות הבאות. בהצלחה.

 

"יום הביקורים"

כמקובל מקדמת דנא, "יום הבוחר" מביא לעיר שרים וחברי כנסת ל'סיבוב חיזוק' המועמדים שהם חפצים ביקרם.

בין הבאים הפעם: שר ירושלים ומסורת ישראל  הרב מאיר פרוש – אביו של ראש העיר הרב ישראל פרוש, שר הבינוי והשיכון הרב יצחק גולדקנוף, השר לביטחון פנים איתמר בן גביר, שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי יצחק וסרלאוף ויו"ר ועדת הפנים של הכנסת, חה"כ הרב יעקב אשר – שבאו לחזק את התמיכה בהרב ישראל פרוש.

במטה המרכזי של תנועת ש"ס בעיר ניתן היה לראות את שר הפנים הר' משה ארבל, שר הדתות הר' מיכאל מלכיאלי, שר הרווחה והביטחון החברתי הרב יעקב מרגי, שר הבריאות הר' אוריאל בוסו וחברי הכנסת רבים מש"ס ממריצים טלפונית מצביעים פוטנציאליים להזדרז ולהגיע לקלפיות ולהצביע לרב בוטבול ולרשימת ש"ס למועצת העיר.

ראש רשימת 'הבית שלנו באלעד', עו"ד יניב בדלוב, אירח את יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, חה"כ שמחה רוטמן וח"כ צבי סוכות.  במפלגת תושבים שווים חגגו את הניצחון המפתיע בריקודים בהם נישא הפעיל החברתי יצחק חלא על כפים. "הוכחנו פעם ראשונה שאפשר לנהל קמפיין נקי, עם מצע מסודר של המפלגה שלנו, עם תוכניות אופרטיביות, בלי דילים, עם מלא מתנדבים מהלב ולנצח. וכל זה הבאנו יחד" אמר חלא בסיום.

נושאים תפילות

את יום הבחירות פתחו שני המועמדים לראשות העיר בתפילות. ראש העיר הנבחר עשה זאת על ציוניהם של מרן ה'בבא סאלי' זצוק"ל בנתיבות ושל מרן הגאון רבי עובדיה יוסף זצוק"ל בבית העלמין סנהדריה בירושלים. ראש העיר היוצא פתח את היום בתפילת 'ותיקין' בכותל המערבי ומשם המשיך לציונו של האדמו"ר רבי גדליה משה מזוויל זצוק"ל בירושלים ולציונו של מרן הגאון רבי אהרן לייב שטיינמן זצוק"ל בבני ברק.

 

ראש העיר הנבחר הרב יהודה בוטבול בראיון ראשון ל"קוראים אלעד" לאחר בחירתו:

"אפעל לאחדות השורות באלעד"

הרב בוטבול מספר על 'הנושאים הבוערים' בהם הוא מתכונן לטפל, מודה לראש העיר היוצא על הדברים הטובים שעשה לטובת העיר ותושביה וחושף את דברי הכוזרי העומדים לנגד עיניו ואת התפילה אותה הוא נושא לקראת כניסתו לתפקיד  

הרב בוטבול: "חז"ל אומרים ש'העולה לגדולה, פוקקין לו עוונותיו'. מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל היה אומר שפוקקין הוא כמו פקק. שמים בבקבוק וסוגרים. אם נבחר -הציבור מתחיל דרך חדשה, הפקק נשאר סגור, אבל אם הוא פועל שלא כהלכה, פותחים לו את הפקק…".

"עוד לפני כניסתי לתפקיד, אני הולך בעזרת ה' לפנות לכולם כדי להקים בעזרת ה' קואליציה  מקיר לקיר. זו היתה משנת הבחירות שלי, להיות ראש עיר של כולם, לא רק במילים, גם במעשים. אנחנו נחלק הכל בצורה שוויונית, גם מי שבחר בי וגם מי שלא בחר בי יקבל את כל המגיע לו, ביושר ובהגינות".

נשמח לשמוע ממך בקצרה על  הדברים הדחופים ביותר שאתה מתכונן לטפל בהם.

"אחת הנקודות החשובות ביותר שאנחנו הולכים לשים עליהם דגש הוא לנקות את העיר, לא רק  מהבחירות. העיר צריכה לעבור ניקיון יסודי. אנחנו הולכים לשים דגש חזק שהעיר תיראה כמקום ראוי לעיר של תורה. לשים דגש חזק מאוד על נושא הבינוי. עשר שנים לא נבנתה דירה חדשה אחת בעיר והדבר הזה צריך להשתנות – לטובת הזוגות הצעירים שרוצים לגור כאן ולטובת משפרי הדיור המשוועים לדירה גדולה יותר. הוספת מקוואות ומבני דת לשירות התושבים והטיפול בנוער הנושר. להקים עבורם מסגרות מתאימות, בעזרת בעלי מקצוע שיודעים לדבר איתם ולכוון אותם גם למקצוע שיכבד וירומם אותם גם בעבודת ה'. אלו הנושאים הבוערים בעיר שהוזנחו ואנחנו הולכים להניח עליהם דגש חזק וחד. כולם, ספרדים ואשכנזים ותימנים, ליטאים וחסידים, יזכו לקבל את כל המגיע להם, מתוך שמחה ומאור פנים, בכבוד גדול ובלי שיצטרכו להתחנן על נפשם.

מעבר לכך אני מתכוון בעזרת ה' להעצים את רבני הקהילות והשכונות וגבאי הקהילות, לתת להם את הקרדיט כנציגים שלי בתוך הציבור, בנוסף לדלת פתוחה לכל תושב. נמנה יועץ מיוחד שידאג רק לענייני הפרט, לעזור לכל בקשה ולכל בעיה, לא רק יום בשבוע, אלא כל הזמן.  בנוסף אני רוצה להקים איגוד של הכוללים, כדי שנוכל לעשות הרבה דברים טובים למען עמלי התורה, אלפי האברכים הלומדים כאן יומם ולילה בהתמדה ושומרים על העיר".

מהו המסר שלך לכלל תושבי העיר, לאלה שהצביעו לך ואלה שלא…

"אני לא מתכוון להשתמש בתפקיד שלי, חס ושלום, לחשבונות אישיים. אני לא נמצא שם, הרי זה אסור על פי הלכה. לנגד עיני עומדים דברי הכוזרי שכתב: 'החסיד הוא הנזהר במדינתו משער ומחלק לכל אנשיה טרפם וכל סיפוקם וינהג בהם בצדק, לא יונה אחד מהם ולא יתן לו יותר מחלקו הראוי לו וימצאם בעת צרכו, אליהם שומעים לו, ממהרים לענותו בעת קוראו, יצוום ויעשו כמצוותו, ויזהירם ויזהרו'. כלומר: מנהיג מדינה, במקרה שלנו זה העיר, צריך לדעת לחלק לכולם את כל מה שהם צריכים, לא יתן יותר מחלקו הראוי לו ולא פחות, כי אין זה ישרות ולא צדק. התוצאה: 'ימצאם בעת צורכו שומעים לו, ממהרים לענותו"…

איזו תפילה אתה נושא לקראת כניסתך ללשכת ראש העיר?

"אני מתכוון להיכנס לתפקיד הזה במלוא הרצינות וכובד האחריות, למען כל תושבי העיר, ללא יוצא מן הכלל. ובעזרת השם נצא לדרך חדשה עם כל תושבי העיר, ללא יוצא מן הכלל, שהקב"ה יזכה אותנו שכל מעשי ידינו יהיו לשם שמים. אני מתפלל שהקב"ה ינחה אותי בעצה טובה בכל דבר, לדעת איך לנהוג בכל דבר ואני כולי תפילה שיקוימו בי דברי חז"ל 'כל העוסקים בצרכי ציבור באמונה, זכות אבותם מסייעתם'.

מסגרת

המונים חגגו במטה ש"ס באמירת 'נשמת'

עם הוודע תוצאות בחירתו של הרב בוטבול לראשות העיר, חגגו עימו המוני הפעילים והמצביעים, בחגיגה צנועה שנערכה ברחבת ביהכנ"ס "ניסים ושלום" במעלה רחוב רבי יהודה הנשיא.

ראש העיר הנבחר, שנישא על כתפי הרוקדים המשולהבים, אמר בדברי הברכה שנשא:  "בראש ובראשונה אני רוצה להודות לקב"ה, למרנן ורבנן חברי מועצת חכמי התורה שליט"א ויו"ר התנועה, הרב אריה דרעי, ששמו אותי בתפקיד הנכבד הזה. לכל אלו שהיו שותפים להוציא לפועל את רצון ה' – אנשי המטות, פעילי השטח ואלה שנענו לקריאתם של מרנן ורבנן ועשו כמצוותם ביום הבחירות. תודה מיוחדת לאנשי הקמפיין – האחים יום טוב ויענקי ביכלר, שליוו אותי מהיום הראשון בו הוטלה עלי המשימה הנכבדה, שיחד הצלחנו בסייעתא דשמיא להרחיב את מעגלי התמיכה גם לחוגים נוספים בעיר. אני מודה גם לאלה שבמצוות מורי דרכם שליט"א הצביעו למועמד שהתמודד מולי. כולם יעמדו על הברכה. אהיה ראש העיר של כולם, ואדאג בס"ד לקדם את העיר ברוחניות ובגשמיות, כשאיפת רצון כולנו".

לקראת סיום החגיגה פצח הקהל הגדול באמירת 'נשמת כל חי' נרגשת ואמירת פרק תהילים, כשעיני כולם נשואות אל צערם  של אחינו בני ישראל הנתונים בצרה ובשבייה.

 

לומדים בליל הבחירות

כמידי מערכת בחירות, בשעות הלילה של פרסומי התוצאות, התכנסו בביהמ"ד מאקאווא למעלה מ60 אברכים לסדר 3 שעות רצופות משעה 9 ועד 12 בתענית דיבור מוחלטת וטלפונים כבויים ועסקו בתורה, מנותקים מכל הקלחת הפוליטית. האברכים זכו למילגה נאה ויצאו שמחים ומאושרים, בזכות לימוד התורה הרצוף והמיוחד.

בכוללי אברכים רבים בעיר קיבלו אברכים רבים על עצמם שלא לדבר כלל, בכל השבועיים האחרונים, בענייני הבחירות. בכולל הגדול בעיר 'מדרש אליהו' חתמו מאות אברכים על 'קבלה' שלא לדבר כלל בענייני הבחירות בשבועות אלו, כאשר מאות הנרשמים משתתפים בהגרלה של מילגות גדולות.

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן